AdWords-hjälpmedel

Hjälpmedel för Google AdWords

som får dig att jobba snabbare och fatta bättre beslut.

 

AdWords är ett grymt bra annonsverktyg. En analytisk marknadsförares dröm, med data på korsen och tvärsen, detaljstyrning på var, hur och varför annonserna skall visas. Men likväl, allt finns inte i AdWords och ibland måste man ta till externa hjälpmedel både för att kunna arbeta ännu snabbare och för att kunna göra göra mer djupgående analyser och fatta det bästa besluten.
Nedan listar jag några av mina favorit-AdWords-hjälpmedel. Det är bara ett urval av alla på marknaden, och det kanske inte passar dig/er (p.g.a hur ni jobbar eller bara för att ni inte trivs med dem). Men om du är angelägen att förbättra ditt AdWords-arbete så tycker jag iallafall att du skall ta en titt på dem. Och tipsa mig om du har några egna favoriter!

Found KeyWord Tool

Kategori: jobba snabbt, skapa sökordslistor
Ett enkelt men mycket effektivt verktyg för att skapa sökordslistor. Du kan till exempel skapa kombinationer av sökord. Inte bara kan du välja att använda samma ord fast i olika ordning, du kan också lägga på suffix, prefix och få ut sökorden i alla möjliga matchningsalternativ.

Jumbo KeyWord

Kategori: jobba snabbt, skapa sökordslistor, skapa annonser
Inte lika enkel design som Found (ovan), och saknar möjligheten att skapa sökord som modifierad bredmatch. Men här finns också möjlighet att skapa annonser online. Inte mitt första val, men har en del funktioner som tiltalar mig, och kanske passar den just dig bättre.

AdWords Editor

Kategori: jobba snabbt: skapa sökordslistor, skapa annonser
Om du har ett konto med fler än 5 annonsgrupper och/eller 100 sökord, 20 annonser, och gör ändringar några gånger i månaden, då bör du definitivt titta på Googles egna verktyg AdWords Editor. Det har en mängd funktioner som gör att du kan arbeta otroligt mycket snabbare än i online-gränssnittet, till exempel genom att klippa & klistra eller söka & ersätta. Ett måste!

PPC Campaign Generator

Kategori: jobba snabbt, hitta sökord, skapa annonser, skapa sökordslistor
För oss som ofta bygger nya kampanjer och kanske hela konton med massor av kampanjer är ett verktyg som PPC Campaign Generator ovärderligt. Det här verktyget hjälper dig att skapa sökordslistor (genom att importera data från bland annat AdWords sökordsverktyg) och att organisera dessa i riktigt tajta annonsgrupper, med samma sökord med flera matchningsalternativ på ett mycket enkelt vis. Dessutom kan du skapa mall-baserade annonser, välanpassade till respektive sökord/annonsgrupp, samtidigt. Mycket tidsbesparande!

UserEffect Split Test Calculator

Kategori: konfidenskalkylator, analys
AdWords har förvisso en inbyggd funktion som räknar ut åt dig vilken av dina annonser (i samma annonsgrupp) som presterar bäst. Men den är endast aktiv om du valt “Optimera för klick” på kampanjnivå. Och även när du har gjort det så kan du inte se i vilken grad den ena annonsen presterade bättre än den andra. Om du vill se det måste du låta annonserna “Rotera jämt” (eller på obestämd tid), och för att sedan räkna ut med vilken konfidens den ena annonsen gav högre CTR så behöver du ett verktyg som detta. Här kan du mata in dina siffror och se med vilken konfidens en (exempelvis) annons presterade bättre än en annan i termer av CTR eller konverteringar. Under “visitors” skriver du då siffran för dina visningar, och under “Goals” siffran för dina klick (eller klick resp. konverteringar, om det är det du vill mäta).

MetaMend PPC Roi Calculator

Kategori: ROI-kalkylator, analys
Inget jag använder dagligen (eftersom jag försöker att ha sådana här kalkyler i huvudet : ) men ett sjysst verktyg att använda trixa med när man behöver räkna på olika avkastningsscenarion. Och för er som inte är vana att räkna på (direkt)avkastningen på er marknadsföring rekommenderar jag verkligen att ni börjar här.

Fuel Interactive PPS Roi Calculator

Kategori: ROI-kalkylator, analys
En lite snyggare variant än konkurrenten ovan. Enkelt men användbart. Tenscores bud-kalkylator Bygger på Hal Varians lektioner om “värde per klick” och låter dig räkna ut vad du har råd att betala max per klick för att få en vinstgivande annonsering. Använd data du får från bud-simulatorn.

Microsoft Excel

Kategori: analysera, jobba snabbt
Vi skulle inte klara en dag på jobbet utan Excel. Det är inte vackert, men det är effektivt. Bara din kreativitet, dina kunskaper om programmet och den data du kan få av AdWords sätter gränserna.