Förbättrade kampanjer

Förbättrade kampanjer i AdWords

detta bör du tänka på inför en uppgradering

I början av februari 2013 lanserade Google en förändring av AdWords som är den största på flera år. För vissa annonsörer är det en omvälvande förändring, till det bättre eller det sämre, beroende på vad man har mål med sin annonsering och hur man byggt sina AdWords-konton.
Förändringen går under namnet Förbättrade kampanjer.

Varför Förbättrade kampanjer?

Googles argument för att de har genomfört dessa förändringar är att folk Internetvanor har förändrats och att de vill ha ett AdWords som är lättare för annonsörer att sköta mot bakgrund av dessa vanor. Framförallt – menar Google – är vi än oftare uppkopplade och vi använder våra mobila enheter (mobiltelefoner & surfplattor) mer när vi surfar.
Så må det vara. Men man kan också vara säker på att Google har sett att deras annonsörer inte annonserar i dessa enheter i samma utsträckning som folk använder dem, och således mer eller mindre vill tvinga sina annonsörer att göra det. Det ligger en del rent finansiella motiv bakom denna uppgradering, som vissa kallar en nedgradering. Debatten har varit intensiv.

Vilka är de viktigaste förändringarna?

  • Den största förändringen är utan tvekan att man numer inte behöver och inte kan köra kampanjer som endast riktar sig mot mobiltelefoner (med ett undantag för om du marknadsför appar, mer om det nedan).
  • Det går heller inte att välja bort annonsering mot varken datorer eller surfplattor över huvudtaget (mindre välkommet bland AdWords-användare).
  • En bland annonsörer mycket välkommen förändring är att man numer kan lägga länktillägg även på annonsgrupps-nivå (det kan alltså bli fler, många fler, länktillägg för vissa annonsörer).
  • En annan välkommen förändring är att man kan ändra budet för en region (land, stad) på kampanj-nivå (det betyder färre nödvändiga geo-inriktade kampanjer för vissa annonsörer).
  • Men Förbättrade Kampanjer innebär också en hel del andra förändringar som kanske inte kommer påverka lika många lika starkt, men ändå är signifikanta. Du kan till exempel ange vilka annonser du föredrar att visa om någon använder en mobil-telefon (eftersom du inte längre kan skapa annonser som endast visas på mobiler kan man ju vara tacksam för det).
  • Det finns också bättre möjligheter att marknadsföra appar och att mäta resultatet av det.

Hur uppdaterar man – och vad bör man tänka på?

Att uppdatera gamla kampanjer är enkelt. I kampanjen i ditt AdWords-konto får du ett meddelande om att du kan uppgradera genom att klicka på knappen, och gör du det så är kampanjen snart uppdaterad.
Vill du uppdatera många kampanjer på en gång kan du göra en massändring i AdWords Editor.

Tänk på detta när du uppdaterat dina kampanjer:
telefonnummer får inte längre finnas med i annontexten för text-annonser (endast som länktillägg)
glöm inte att uppgradera ALLA länktillägg vill du inte synas i mobiler eller inte betala lika mycket per klick där – sänk budet med budmodifieraren
Har du ett riktigt komplext konto (många geografiska inriktningar och olika kampanjer kampanjer för olika enheter), läs Brad Geddes utvecklade artikel om det.

Det finns fler förändringar, fler möjligheter och fler saker att tänka på vad gäller Förbättrade Kampanjer. Men nämnda är fundamentala och rör de flesta annonsörer.
Använd länkarna i texten för att läsa mer!

Vill du ha hjälp med att uppdatera och optimera din annonsering för Förbättrade Kampanjer? Kontakta oss så hjälper vi dig!