Marknadsför din webbutik

En webbshop marknadsförs mest effektivt på webben och i andra digitala medier där man kan:

  • nå exakt sin målgrupp
  • mäta avkastning på investeringen i detalj
  • ändra samt skala upp eller ner marknadsföringen när som helst

Det finns en uppsjö av former eller kanaler för marknadsföring av e-handel, men dessa är de vanligaste

E-postAffiliateAnnons-nätverkSökmotorerPrisjämförelse-sajter
E-post-marknadsföring kan vara super-billigt. Använder du din egen mailklient (Outlook, Gmail etc), redan har en bunt adresser och skriver och redigerar brevet själv behöver du inte betala ett öre till någon.
Men… för att få bättre ordning, kunna editera snabbare och få det snyggare behöver du kanske ett verktyg som Apsis eller Mailchimp. Och har du inga adresser måste du kanske köpa in ett register (från t.ex. Posten).

Ha inga höga förväntningar på köpta adresser, om du inte har en väldigt hög träffsäkerhet (nischad, liten målgrupp), så får du säkert en låg omvandlingsfrekvens.
Epost-marknadsföring är som effektivast, i termer av procentuell ROI, när den görs mot existerande kunder i syfte att driva merförsäljning.

En affiliate är någon som visar dina annonser och som du betalar för att de antingen skickat besökare till din webbplats eller (mer vanligt) för att de skickat besökare som gjort avslut.
Affiliate-marknadsföring brukar skötas via affiliate-nätverk, såsom Affiliator & Euroads, i vilket köparen kan lägga in annonsmaterial samt uppgifter på vad de betalar för klick / kund / avslut, och där publicisten / affiliaten kan hämta annonser och script.
Affiliate-marknadsföring innebär låg risk för dig som köpare, men kan vara svårt att skala upp.
Ett annons-nätverk är en plattform som samlar en mängd webbplatser inom olika områden och som hjälper dig som annonsör att hitta enskilda webbplatser eller kategorier av webbplatser eller användare att annonsera mot. Annonseringen i nätverket sker via plattformen och annonsörer och publicister behöver aldrig ha kontakt med varandra.
Exempelvis: Webbtraffic, Tradedoubler.
Annons-nätverk kan ha en bra räckvidd och styr- samt rapport-möjligheter. Men det skiljer sig mycket mellan olika nätverk.
Google & Bing är de största sökmotorerna i Sverige, och Google är absolut störst. Annonsering på Google sker via annonssystemet AdWords och fundamentet för annonseringen är sökord.
Annonsering på Google ger en enorm räckvidd parat med hög träffsäkerhet och utomordentliga möjligheter att analysera justera annonseringen i detalj.
Prisjakt, Pricerunner, Kelkoo …. det finns ganska gott om sajter som listar produkter och jämför priser hos olika handlare. Oftast tar de betalt per klick (CPC), d.v.s när någon klickar sig vidare till din webbsida. Hög träffsäkerhet, men svårt att skala upp och att påverka pris (priserna är fasta, det är inte ett auktionssystem).

Publicister och annonssystem brukar ta betalt på något av dessa vis:

per click (CPC / PPC)per visning (CPM)per avslut (CPA, CPO)för tid
Ett tämligen säkert alternativ för annonsören eftersom man är garanterad att ha fått en besökare till hemsidan. I ett raffinerat annonssystem som AdWords har du också möjlighet att sätta olika bud på olika sökord (eller målgrupper eller andra inriktningar om du annonserar i display-nätverket)
Betalar du per visning är det inte säkert att du får besökare till din hemsida. Det är inte ens säkert att någon ser din annons eftersom den kanske ligger för långt ner på skärmen för att synas (viewable CPM bidding finns snart som alternativ i AdWords), eller användaren kanske inte riktar sin uppmärksamhet mot den.
Å andra sidan, du kan ha lyckan att få en massa klick på din annons, till ett lägre pris än om du hade betalat per klick (cpc).
Betala bara när någon handlar (eller laddar ner, skapar konto eller vad det må vara) – en dröm för e-handlaren. Tyvärr endast vanligt inom affiliate-marknadsföring.
AdWords “Konverteringsoptimeraren” är ett liknande alternativ, dock utan garantier.
Den här prissättningen har blivit allt ovanligare, men man kan hitta den på vissa nischade webbplatser, och expressen.se verkar har något enstaka format där de tar betalt per vecka.

Varför AdWords passar så bra för e-handel?

Där kunderna är
Vad tror du att dina kunder gör när de behöver något (information, produkt eller tjänst). De allra flesta googlar det säkert. Vilket ypperligt tillfälle att visa sin annons – på Google!

Sätt bud per klick
Att betala per visning eller tid kan vara en bra metod om man vill nå en viss målgrupp under en viss period och inte behöver bry sig mycket om hur många besök man får till webbplatsen eller om annonseringen ger någon försäljning.
Men för de allra flesta företag är det betydligt mer attraktivt att bara behöva betala när någon klickar på annonsen, och att kunna sätta en gräns för hur mycket man behöver betala för det klicket. Och den möjligheten finns i AdWords.

…eller per sälj
Det finns till och med en budgvining där du ställer in ditt bud per konvertering (vilket till exempel kan vara ett sälj eller ett förfrågan) – CPA. Eller kanske ännu bättre: sätt ett ROAS-bud (ROAS = return on adspend), d.v.s få inte bara fler sälj – få fler transaktioner med bättre marginal.
Google garanterar ingenting, du betalar fortfarande per klick, men när systemet funkar som bäst hamnar det i närheten av eller till och med under ditt CPA-bud, och då blir AdWords en veritabel säljmaskin

Finjustera
AdWords är ett enormt avancerat system vars möjligheter ligger i dina, annonsörens, händer. Du kan analysera just din annonsering och anpassa och justera den helt efter dina resultat och målsättningar. När som helst kan du agera på data och göra justeringar på allra lägst nivå (sänka budet för personer som surfar med mobiler i Borås kl 9-10 på torsdagar – inga problem!).
Det finns inte något annat system som ger dig så stor frihet, så många möjligheter.

Skala upp
Vissa annonssystem kan ha en väldigt bra träffsäkerhet (om de t.ex. är nischade på en viss målgrupp), eller fördelaktiga betalmodeller (såsom affiliate). Du kan få en lönsam annonsering via dem. Men räcker det? Hur mycket behöver du sälja för att verkligen få en bra affär? Det är sällan du har möjlighet att skala upp din verksamhet inom ramarna för det mindre nätverket. Och i det hänseendet finns det inte någon som kan matcha Google – både sök- & display-nätverket har en enorm räckvidd.