Omvandling

- definition av en term i AdWords

En omvandling, eller “konvertering” är en av Adwords-administratören (du!) definierad handling utförd av en besökare på webbplatsen. Denna handling skall vara särskilt signifikant eller värdefull. Det kan till exempel vara visning av en särskild undersida (såsom “Kontakta oss” eller “Hitta hit”), ett köp eller en registrering.
Du väljer själv vad du vill mäta och implementerar det enkelt genom att lägga till lite kod på den sida vilken en visning av innebär en omvandling.

Mätning av omvandlingar är ett av AdWords kraftfullaste verktyg och rapporteras i många dimensioner i systemet. Du kan till exempel se vad varje omvandling har kostat dig; vad du hade för omvandlingsfrekvens och hur många omvandlingar ett klick på din annons följdes av (vissa besökare kan ju omvandla flera gånger eller på flera olika sätt). Och och allt detta på olika detaljnivåer: kampanj, annons , sökord etc.

 

omvandlingar

 

Läs mer om skillnaden mellan 1 eller många omvandlingar per klick på Inside AdWords Sverige

Läs mer om omvandlingsspårning i Googles klassrum