Rapporter – så mäter du resultatet av din annonsering med Google AdWords

Google AdWords gränssnitt är i i hög utsträckning en rapport-central. Där kan du se hur många gånger dina annonser visats, vilka sökord som har triggat visningarna, vad ett klick har kostat dig (nedbrutet på sökord), vilken klickfrekvens du har haft. Och så vidare.

Ett aktivt AdWords-konto är fullt av komplex data! Låt oss titta på några av de viktigaste rapporterna och främsta sätten att mäta resultatet av annonseringen.

 

Låt oss titta på några av de viktigaste rapporterna och främsta sätten att mäta resultatet av annonseringen.

{magictabs}

Grundbegrepp ::

Grundbegrepp

Först måste du sätta dig in i de grundläggande formlerna och begreppen - CTR , CPC , CPM , Gen.pos. , kvalitetsresultat (med flera, se vår ordlista). När du väl har koll på detta kan du börja laborera med de mer avancerade rapporter som beskrivs här nedan.

Detta är begrepp som säger mycket om din annonsering – exempelvis vad den kostar dig & hur många besökare den ger – men om du vill ta reda på vilket resultat den investeringen givit måste du använda dig av mer avancerade verktyg.

||||


Analytics ::

Google Analytics

Analytics är Googles analysverktyg för att mäta och analysera trafik på en hemsida. Det är gratis att använda och rekommenderas starkt – utan ett analysverktyg famlar du i mörkret och har ingen aning om dina annonspengar är välanvända. Be din webmaster lägga in scriptet om du inte har det på din hemsida redan.

Gå till Google Analytics

I Analytics kommer du få en enorm mängd data om dina besökare – varifrån de kom (vilka sökord, annonser, andra sajter, nyhetsbrev etc), hur länge de stannade på sidan, vilka som lämnade den så fort de landat, vilka undersidor som var populärast, besökare från vilka geografiska områden som hade bäst kvalitet, och så vidare.
Om du har en webshop kan du se hur mycket du sålt för, vilka produkter du sålt mest av, vilka dagar försäljningen var som bäst, och så vidare.
Använder du Analytics men behöver hjälp att tolka informationen - kontakta oss så hjälper vi dig !
analytics

||||


Konverteringar ::

Konverteringar

En konvertering (eller “ omvandling “) inträffar när någon agerar på ett visst sätt på din hemsida, te.x. fyller i ett kontaktformulär, laddar ner något eller besöker en särskild undersida. En konvertering skall vara en handling som är signifikant på något vis, som antyder att besökaren är av en viss vikt.
Med hjälp av ett litet script (inga konstigheter, det fixar din webbyrå på 10 minuter) så kan du mäta vilka besökare du får via sponsrade länkar som konverterar, d.v.s besökare från vilka källor, och en källa exempelvis vara ett sökord, en annan hemsida eller en banner på Eniro.
Tänk dig att du har en butik och du kan få automatiska rapporter över vilka besökare som visat mest intresse för dina produkter – män eller kvinnor, de som kommer in på förmiddagen eller de på eftermiddagen, besökare från Norrland eller från Skåne.
Med konverteringsscriptets hjälp kan du få den informationen om din webbplats besökare automatiskt. Alla hemsidor bör ha ett kontaktformulär väl placerat på i princip alla undersidor och ett konverteringsscript kopplat till detta.

konverteringar

||||


Dimensioner ::

Dimensioner

I ditt AdWords-konto finns en flik som det står “Dimensioner” på. Där kan du se ytterligare information om dina annonser. Om du i vänsterkanten valt “Alla onlinekampanjer” ser du också statistik för alla kampanjerna i det kontot, och om du valt en särskild kampanj eller annonsgrupp ser du endast statistik för denna.
Du kan till exempel se hur många visningar respektive klick dina annonser fått från besökare som satt i Östergötland, eller i Borlänge, vilken timma på dygnet eller veckodag du har fått flest visningar och klick. Du kan få samma information gällande konverteringar. Du kan emellertid inte samköra dessa siffror (tid och plats), isåfall måste du gå till Google Analytics.

dimensioner

||||


Söktermer ::

Söktermsrapport

En av de rapporter som som du kan få under “Dimensioner” är över vilka sökord folk faktiskt har sökt på innan de klickat på din annons. Om du har läst vår artikel om matchningsalternativ för sökord , så vet du att med bred- eller frasmatchning så kan din annons visas när någon använder det ord eller den fras du angett, men att det också kan finnas andra ord med i sökfrågan .

En söktermsrapport kan man alltså hitta under “Dimensioner”, men en mer raffinerad sådan finns också under fliken “Sökord”. Under grafiken finns en knapp som heter “Visa söktermer”. Om du väljer att “visa alla” får du statistik för alla sökord samtidigt, men om du först klickar i ett eller flera sökord och väljer “Vald”, så ser du information endast för det sökordet.

Detta är en mycket viktig rapport att använda sig av när man har bred- och frasmatchade sökord. Här kan man få ytterligare information om vad folk faktiskt söker efter, och det är ett utmärkt sätt att få idéer för negativa sökord.

soktermsrapport

{/magictabs}