Annonser på Google med AdWords – så skriver man dem

Sökmotorsmarknadsföringen har verkligen ställt till det för världens reklamare, och i synnerhet dess copywriters. Ett helt nytt annonsformat har introducerats, med väldigt lite spelrum. En annons på Google får nämligen inte innehålla några bilder. Dessutom får de inte innehålla fler än 130 tecken, varav 35 är reserverade för en URL (webadress).

Formatet för annonser på Google ser ut så här:

Titel (max 25 tecken)
Visningsadress (max 35 tecken, din faktiska adress/URL kan vara 1087 tecken)
Beskrivningsrad 1 (max 35 tecken)
Beskrivningsrad 2 (max 35 tecken)

Traditionellt har visningsadressen visats nedanför beskrivningsraderna, och så sker ibland än idag. Det kan alltså variera.

Om annonserna inte visas vid sidan om sökresultatet, utan ovanför det (en så kallad toppannons), så är det enligt ett annat format. Då kan domän-URL:en visas till höger om, på samma rad som, rubriken. Och beskrivningsraderna dras ihop till 1 längre.

Genom att använda annonstillägg kan du också infoga adress, telefonnummer eller extra länkar till din webbplats i din annons, utan att behöva skriva detta på någon av beskrivningsraderna.
Nedan ett exempel på en toppannons med adresstillägg.

toppannons_google_adwords


Display-nätverket (ett undantag)

Annonsering i Google display-nätverk tillåter bild-annonser, men endast om den enskilda webbplats där annonsen skall visas i sin tur har godkänt detta. Många sajter accepterar endast text-annonser.

Annonser & CTR

Att skriva AdWords-annonser är en konst och en balansgång där det handlar om att få så många relevanta klick som möjligt till en så låg kostnad som möjligt. Relevansen kan till stor del styras genom val av sökord , och som regel gäller att ju bredare matchning man har på sina sökord, desto noggrannare måste man tänka på vem man vill skall klicka på annonsen och varför.

En bra annons är alltså den som så många potentiella kunder som möjligt klickar på . Därför kan man mäta annonsen effektivitet med dess klickfrekvens eller CTR (click through rate, visningar/klick).
Annonser med lägre positioner i annonsrankingen har i regel också lägre CTR.

I artikeln om sökord skrev vi att en låg CTR påverkar kvalitetsresultatet och därmed vad du måste betala för ett klick. Men positionen tas till hänsyn och du behöver inte försöka få en högre position för att därmed få en hög CTR och ett högt kvalitetsresultat .


Tänk på detta när du skriver dina AdWords-annonser

  • Du kan använda en visningsadress som inte är din samma som adressen för din landningssida
  • Använd en beskrivande och lockande visningsadress
  • Ta med en uppmaning! (Läs mer…, Se erbjudande!, Fri frakt!)
  • Eller ett erbjudande (Rea-priser, Köp 2 betala för 1, Beställ idag och få…)
  • Försök att få en bra match mellan sökfråga och annons

 

Så här kan du mäta vilken annons som var bäst:

  1. Skriv minst 2 annonser för varje annonsgrupp
  2. Låt annonserna rotera (en inställning du gör på kampanjnivå)
  3. Läs av vilken som fått bäst CTR eller (ännu bättre) vilken som fått mest konverteringar